14-10-2019 door Agnes
Laatst liep ik met mijn 'kwaliteitsbril' op door een productieruimte. Een jonge medewerker had netjes zijn werkkleding en veiligheidsschoenen aangetrokken, maar wat hij met het in productiebedrijven gebruikelijke haarnetje aanmoest, daar had hij zo zijn eigen ideeën over.. Onder het haarnetje uit stak namelijk een perfect met gel omhoog gekamd kuifje dat windkracht 10 nog zou doorstaan. Het haarnetje leek geen ander doel te hebben dan de rest van zijn kapsel tijdens het werk te beschermen..
Ik moest een glimlach onderdrukken, en vroeg mij direct af of deze jongen het dan niet begrepen had. Zou hij niet weten wat de bedrijfsregels zijn? In principe had hij zich aan het haarnetjes gebod gehouden.. Was het onwil? Of zou hij niet helemaal snappen waarom het haarnetje verplicht is?
Regels worden natuurlijk niet gemaakt omdat het leuk is om een extra lijstje op het prikbord te hangen. Ze worden met een reden ingevoerd en hopelijk om die zelfde reden uitgevoerd. Maar als het personeel het alleen ziet als een checklist, bereik je dan uiteindelijk het doel? Hoe zorg je ervoor dat regels omtrent hygiëne en voedselveiligheid worden nageleefd?
Als je je personeel betrokken wilt houden bij voedselveiligheid is de belangrijkste voorwaarde dat ze snappen waarvoor regels dienen, en ze van daaruit op de juiste manier ingezet worden. Dat bereik je niet door dat pakket met bedrijfsregels dat aan nieuwe medewerkers wordt uitgedeeld op hun eerste werkdag. Wel door toelichting van de regels tijdens werkoverleg, aanspreken op de werkvloer, of door te kijken naar de trainingsbehoeften van de medewerkers. Hiermee creëer je niet alleen begrip van de regels maar ook een stukje zelfvertrouwen dat taken goed worden uitgevoerd.
Daarnaast helpt het om de regels bespreekbaar te maken; als iets echt niet werkt in de praktijk kun je soms hetzelfde bereiken via andere maatregelen. Op je bureaustoel bedenken hoe iets kan worden aangepakt is vaak niet zo moeilijk, maar de mensen op de werkvloer lopen tegen de praktische problemen aan. Inspraak zorgt soms voor creatieve oplossingen, en altijd voor meer wederzijds begrip.
En als laatste is het belangrijk dat leidinggevenden en management altijd het goede voorbeeld geven. Zorg dat regels consequent worden opgevolgd, want als er één keer een uitzondering gemaakt kan worden is het vast niet zo belangrijk.
Laten we beginnen met de regels uit te leggen in plaats van op te leggen.
Hoe betrek jij je personeel bij kwaliteitszaken?