09-08-2019 door Agnes

Hoe voorkom je product recalls?

Tijdens deze mooie zomer zou je denken dat de meeste problemen met voedsel temperatuur gerelateerd zijn. Producten koelen tijdens productie en transport worden een uitdaging, en ook de koeling bij de kleine buurtsuper heeft het zwaar. Al deze schakels in de keten vergroten de kans op bederf voor het einde van de houdbaarheidstermijn en uitgroei van pathogenen. En toch zien we deze zomer de meeste recalls met betrekking tot allergenen. In juni en juli maar liefst 53% (bron: product waarschuwing.nl)

Hoe voorkom je product recalls?

De laatste jaren is de aanwezigheid van niet op het etiket vermelde allergenen steeds vaker de rede voor een product recall. Door betere wet- en regelgeving en strengere eisen vanuit de retailers ligt hier steeds meer de focus op. In 2018 waren allergenen de meest voorkomende oorzaak voor een recall, met maar liefst 40%.

Waar gaat het vaak mis? Verwisseling van etiketten of verpakkingen wordt het meest als oorzaak gemeld. Daarnaast spelen fouten op het etiket een rol. Blijf vooral investeren in goede koelingen en airco’s (ook fijn voor je personeel), maar als je het risico op recalls wilt verkleinen is het ook geen slecht idee om deze zomer eens kritisch te kijken naar allergenen management. Of je personeel een training Werken met allergenen te laten volgen natuurlijk.

Een goed allergenen management systeem is gebaseerd op de volgende 5 pijlers van Simply OK:

  • Verzamel grondstof informatie van leveranciers
  • Zorg voor goed receptuur beheer
  • Zorg dat het etiket klopt
  • Voorkom verwisseling van producten en labels
  • Voorkom kruisbesmetting en schat risico’s in volgens Vital

Is jouw bedrijf al bewust bezig met allergenen?